Saturday, July 31, 2010

Taman Negara Kuala Tahan

tanggal 23july aku ponteng keje ! haha
wahh dengan bangga nya aku buat pengakuan berani mati disini
xpela asik jd baek je kann skali nk gak jd jahat *wink*
lame kott plan nk ponteng tp takut nk gtau k.nir
tq k.nir :) :) :)


mama ajak join Ekspedisi Taman Negara Kuala Tahan under skul mama.. aku ingtkn tdo dlm khemah tub2 tdo resort daa.. tapi oke wat, xyah cbok2 pk psl binatang2 yg nak singgah kt bdn aku kalo tdo kt khemah kann.. hurmm pg jumaat tu gerak dr jb dlm kul 8 after brkfast ! tp  pada hakikatnya aku xsempat mkn coz g skola settle keje cket then blik2 umah tgk sume da licin.. dan dgn sadisnya gas habiss.. soo aku haruslaa brkfast cookies je pg tu.. sob3 =(

kami menginap di Woodland Resort, Kuala Tahan.. journey dlm 12jam gak laa.. org laen sume da sempat berkubang kt pool tp kami bru nk check in *wink* smpai2 trus prepare brg nk msak tuk dinner.. yela sume msak sndri kann soo aku tukang ready2 brg je, mama yg tukang msak laa.. hee -____- 1st nite kami mkn lemang [bli tepi jalan tp mmg gle mantop wooo] + kari ayam Brahim.. ini sume berkat mama dok London dlu soo sume brg2 msak da prepare awl2 gitu.. aku join briefing cikgu2 mama psal xtvt esknya.. satu bnde yg aku pantang : ble org laen bercakap, de je manusia2 yg xfhm bhs ni cbok nk bg ceramah free kt blkg ! time k.tasha brief psl gerak dlm group pn minah seko ni xreti2 nk senyap.. padan laa mama meluat ngn dia



2ND DAY :
  • our 1st xpedition was crossing Canopy Walkway ! woowww

can u imaging kami sume berada di ats pokok... 200metre dr tanah ! cant believe it ! SAYA GAYAT OKE ! tp aku tetap meneruskan perjuangan dan dgn bangganya aku sampai ke tanah jua akhirnya *wink* tp b4 nk jln msuk hutan tu kami kene naek boat utk ke Kuala Trenggan via Sungai Tembeling then jalan kaki ikut trek 1.2km nk smpai kt 1st station dia.. fuhh bru jln cket lutut da menggigil.. rmai gak laa yg pancit termsuk aku.. kikikikiki ingtkn kene bwk dri sndri je tub2 aku dpt adik angkat sorang, Rafiq ! soo aku kene jge dia smpai naek boat blik.. lh tahan gak degil si Rafiq nih.. msuk utan xmo pkai shoe.. aku yg risau tp dia plak yg asik tnye aku oke x?? haha dunia suda terbalik kaa....

    our boat [ got roof - 240rm per trip ]
    alhamdulillah selesai suda
    adik angkat instant.. rafiq
    [ tgk dia pkai slipa toilet je... haiippppp ]
    heart this picture
    geng Taksin.. hee
    alhamdulillah selesai suda sume 5stesen.. walaupun kami membawa budak2 pendidikan khas [cacat pendengaran dan lembam ] tapi kami sume berjaya menamatkan misi pertama kami iaitu Merentasi Jambatan Gantung Tertua Dunia :) :) :)

  • our 2nd mission was Visit Aboriginal Settlement

wahh aku sangat teruja melihat mereka2 ini ! sangat laen dr yg laen.. dlu time g Sarawak aku xjmpe org asli yg purely asli even masuk kt pedalaman Miri b4 nk masuk Gua Niah tu.. diorg da moden, umah panjang pn de Astro ! soo kalini aku mmg gle2 jakun dowh.. mereka mandi kt sungai tu naked je, xde segan2 pn tp yg kecik2 je laa.. kalo bapak budak mandi naked aku xtau laa... hee
    mereka sangat pemalu
    satu rumah satu keluarga
    lihat kulit mereka ! ada corak bunga
    vogue gle isteri tok batin ni
    mama blaja skill sumpit ngn tok batin
    anak angkat xsempat bawak blik johor
    abg ensem mengenang nasib badan
    sumpit - 20rm each
    kami telah pergi ke Perkampungan Orang Asli Kaum Batek.. mereka hidup secara nomad atau berpindah randah.. kalo mereka merasakan petanda tidak baek di kawasan yang didiami, mereka akan berpindah ke kawasan teduhan laen yang berdekatan dengan sumber air.. mereka berkomunikasi menggunakan bahasa sendiri dan amat pemalu jika terjumpa dgn manusia laen.. hanya bergantung hidup dgn hasil hutan dan menangkap ikan di sungai

  • our last destination : Lubok Lesong
B4 blik ke resort, kami semua berkelah laa dekat Jeram Lubok Lesong laa kot name dia... ntah aku pn xbrape nk ingt hee =P sb cbok tdo kt dlm air..... nyaman gle oke ! kt Johor mane nk dapat jenis2 jeram ni kann, blik2 desaru kota tinggi waterfall.. kami requested otw back rapid shooting tu level three tub2 de plak pakcik2 ni bawak camera tp xbalut then xdela lencun.. xpela xde rezeki kalini but if nxtime dtg cni lg tiap kali rapids shooting mahu level three.. ni asik level one je  =(

smpai Kuala Tahan dalam 3.45pm then aku trus ajak family yg laen mkn.. yela mkn tapau xckup kann... aku ni lh tahan perot lembu hee =P   b4 gerak tu sempat gak laa masak nsi goreng hailam tuk alas perut tp xckup wooo.. aku mmg suke mkn sb tu aku gemokk :) :) :)

then smpai2 resort aku trus terjun dlm pool.. lantak laa air keruh ke hape ke aku peduli pe kann.. org laen cbok laa blaja nk terapung ! aku mmg gian nk swim wooo rsenye nk dekat 1/2 tahun xswim kot.. bz kann jd cikgu ni ! anta studen je g swim cikgu dok tepi pool je.. haha


LAST DAY :
  •  jungle walk to Bumbun Tahan

  • swimming at Kelah Fish Sanctuary

  • boat trip to Lata Berkoh

alamak.... da nk abes subo !
to be continue...... hee


p/s : sekolah ganti  =(

3 comments:

Anonymous said...

cost per person utk ke TM kuala tahan tu rm6oo kan?
bagusnye family u sume join
jeles... ):

jiji najiy said...

dear..
yg 600rm tu kalo ikut package perhilitan

kami under special edu school trip
130 orang
ramai bangat dats y under budget
hee (^__^)

Anonymous said...

Genial dispatch and this mail helped me alot in my college assignement. Say thank you you as your information.

Daisypath Anniversary Years Ticker
Related Posts with Thumbnails