Monday, February 9, 2009

politician .. politician


aku suke gle statment karpal singh yesterday's news;
which is
' ANWAR IBRAHIM HARUS BERTAUBAT!!! '
hahaha.. soo funny!!!
itulah dia sekutu-kutu anwar ibrahim yg da xmaen carik2 kutu lagi..

melayu untuk melayu
bangsa lain tak akan tolong orang melayu
aku as young malaysian, really hope that bangsa melayu dapat unite
lebih baik kalau BN dan PAS berganding bahu
amin .. alhamdulillah


.:: FATWA-FATWA PAS ::.


lompat parti pakatan - BAIK

lompat parti BN - HINA

votes for pas - MASUK SYURGA

votes for BN - MASUK NERAKA



inilah antara fatwa-fatwa yg dikeluarkan oleh org2 pas.. diorg xtakut dosa ke, ble senang2 ckp pasal HALAL+HARAM.. inikah semua kerja ALLAH TAALA.. kte semua hanya hambaNYA yg lemah.. sedar2 laa wahai manusia..




p/s : k.huda thanx for da award.. soo sweet.. rely appreciate it

13 comments:

iQbaL said...

aku x berapa setuju dgn fatwa2 yang ko tulis tu...

nnti aku explain kat ko knp ye..he3.. :)

jiji najiy said...

alamak.. berpeluh aku dibuatnye
ehek.. x )

ssh laa kalo hj iqbal da msuk campur+tolak+darab+bahagi dlm kes cani... huhu

joe_lobu said...

wow..jiha..
politician juga ko..

jiji najiy said...

masya ALLAH
issshhhh xdela
aku xminat sume2 nih
i juz wrote sumtin that i thought

Maizatul said...

Salam... jihah...
maaf ek kalau mai menyebok di blog jihah.
i'm appreciate ttg ape2 yg jihah pikir. u wrote what u think about in u blog.
cuma nak buat pembetulan fakta sikit.
perkaitan dengan PAS,mai taknak komen. tu hak masing2. tak nak kacau pe2.
cuma mai nk tmbh mklumat sikit tentang pakatan rakyat yang dianggotai oleh PAS,DAP dan KEADILAN. inilah kerajaan yg tertubuh dan diberi mandat oleh rakyat untuk memerintah di beberapa buah ngri di Malaysia, termasuklah Perak.
mungkin jihah tak pasan kot. kita kongsi maklumat sikit ek.
berkenaan kerajaan pemerintah yang diketuai oleh Nizar (wakil PAS yang dipilih oleh rakyat),mai rasa jihah sedia maklum. Peralihan kuasa secara tiba-tiba (actually slepas ade adun Perak yang melompat parti [PKR ke BEBAS tetapi menyokong UMNO])yg dilakukan selepas Najib bertemu dengan Sultan Perak adalah tidak sah. Pelucutan jawatan Menteri Besar Perak (Nizar ke Zambry)adalah tidak sah mengikut UNDANG-UNDANG TUBUH PERAK(bukan melalui ucapan dan arahan dari Sultan Perak semata2, sebaliknya perlu melalui pembubaran ADUN dan undi tidak percaya.
Sebab itu ia dibantah sangat-sangat oleh Pakatan Rakyat yang mana mereka mahu pelucutan jawatan Nizar dilakukan mengikut lunas undang-undang yang betul.ini kerana yang membentuk undang-undang dan perlembagaan adalah UMNO,walhal dalam hal ini mereka seakan-akan "terdesak" mengenepikan kuasa perlembagaan.
Rakyat tanpa sultan, negara masih boleh memilih pemimpin di kalangan rakyat. Sultan tanpa rakyat, lebih baik baginda memilih lembu,kerbau dan ayam untuk menurut perintah beliau.
Stakat ni dulu jihah. lain kali kita share info lagi..
p/s jgn hanya tertakluk dengan maklumat yg ada dlm suratkhbr shj.cuba dapatkan pandangan dan pnjlsn yang benar dan pasti dr kedua-dua belah pihak seblm membuat sebarang andaian atau kesimpuln.jihah kawan mai yang intelek dan berintegriti :)

Anonymous said...

klu xtau ape2 psl politik jgn men sedap tulis je,


mcm nila melayu. mcm mne nk bersatu. huhu

huda said...

opppss...
ade anonymous yg emo lak kat sini jiha... ;p
heee~
for me, akak setuju dgn mai. kena dptkan pjelasan dari 2-2 pihak tp tu pun kite xleh tlalu judgemental sbb kite xtau ape sebenarnye yg berlaku :)
peace!!

jiji najiy said...

to maizatul n anonymous :

saya tidak bermaksud mahu mengeruhkan keadaan.. saya hanya menyatakan fatwa-fatwa dan kenyataan karpal singh sahaja
saya tidak bersetuju dgn fatwa2 yg dikeluarkan oleh tok guru nik aziz tetapi konsep pemerintahan secara islamic, saya terima


ibubapa saya bekerja as org gov then saya telah belajar di sekolah yg ditanggung sepenuhnya oleh pihak kerajaan, walaupun kini saya tidak bekerja dengan kerajaan tetapi jasa+duit2 kerajaan telah byk yg saya gunakan

cuba anda fikir, jika negara kita ditadbir oleh parti pembangkang apa akan jadi kepada bangsa MELAYU?..
cuba kita lihat saja di sabah pada masa dahulu apabila parti pembangkang yg mentadbir, habis semua TANAH DIGADAI ke bangsa lain.. ini bukan cakap2 kosong, kawan ibu saya orang sabah sendiri yg cerita keperitan hidup di sana

ini terjadi pula di PERAK.. sama sahaja situasinya cume org KITA yg kurang sedar semua itu.. terus terang saya katakan, saya TIDAK MAHU anwar ibrahim memerintah malaysia.. saya tidak mahu malaysia jatuh ke tangan AMERIKA..

sorry to say if saya keterlaluan tetapi ini cuma pandangan+pendapat saya rakyat malaysia yg mahukan keamanan dan pernyatuan bangsa melayu.. amin

norule said...

aku menyebelahi jiha.aku xmahu Malaysia ditadbir oleh org yg mpunyai masalah peribadi.

Maizatul said...

salam..
tak mahu berbalah..
pandangan masing2,mesti ada hujah untuk menegakkan keadilan

mai akui mai membesar di negeri yang diperintah oleh golongan majoriti memerintah dalam negara.sekolah di sekolah gov,mak abah keja dgn gov,abah mai pun org kuat umno kwsn glg pth(tak suka tapi kena terima,itu pilihan dan pendirian dia.)

berkaitan dengan karpal singh,mai pun tak knl sgt dgn dia,sbb dia pun x knl mai.tp mai thu bgmn ltr blkg dia mlalui bacaan & pemerhatian yg mai buat ttg minded dia. kambing hitam umno dalam dap (siap dpt jwtn ttgi dlm dap lg)yg mmpunyai agenda tsendiri.action mcm sokong umno,tp berniat nk jatuhkan kesatuan melayu dan institusi beraja negara.dia mjadikan backgroundnya sbg peguam (yg arif dlm undang2,agaknya...)utk bermain dgn politik. tpulang pd jihah bgmn nak mnerima pandgn mai ni.skdr pndpt...

mai dh byk guna duit+
jasa kerajaan.mai akui smua tu.tp mai xnk kerajaan yg menanggung mai slama ni jatuh dan tersungkur tak boleh bgn (setiap tmdn dan kerajaan akan lalui semua ni bila terlalu enak dgn nikmat kemajuan-teori ibnu khaldun dlm buku MUQADDIMAH yg ternyata bnr & prctical shgga skrg).maka,sblm jatuh,kita sbg rkyt perlu sedarkan pmimpin.itu tggjwb kita.kalau prlu prubhn ke arh yg lbh baik,mgapa tak dicuba cra yg byk tbentang di dpn mata? pilihn di tgn kita...

Iskandar Zulqarnain,sewaktu mahu menawan negeri2 spt Isqandariah,dia tidak membawa anak isteri.sebaliknya, dia mmbawa tentera dan pasukannya terdiri dari saintis dan jurutera(utk mmbgnkan ngeri itu),doktor (utk kwln keshtn & kbrshn kwsn itu)& alim ulama (utk mengjrkn ilmu & meneguhkan aqidh Islam kwsn bru itu).barisan alternatif yg mmegang sabah dulu bkn dtg dr golongan akademik yg mmpunyai ltr blkg agma yg kuat.ats sbb itu,hal2 bkaitan sensitiviti msyrkt dan aqidah rkyt tak di ambil peduli.jihah pun tau kn,pd waktu itu amalan islam (contohnya dlm pemakaian tdg) adlh janggal&pelik,even d semenanjung skalipun.x boleh nk dibandingkan dgn skrg yg mana kita lht kesdrn beragama itu smkin jelas di kalgn msyrkt.Alhmdulillah...

berkaitan dgn perubahan tmpuk pemerintahan perak (bn ke pktn rakyt).pengakuan dr rkn serumah & coursemate mai sndiri.sblm pktn rkyt mmerintah,ekonomi perak dikuasai 90% oleh org cina.was2 ttg produk mknn terutamanya mmbuatkn mereka ttekan.jalan alternatif,smda mghslkan sndiri produk itu di rumah,atau mndptkan bkln dr kelompok bks al-arqam yg berniaga atau..thn ati shj.bila pktn rkyt mula mgmbl alih,ekonomi perak sikit demi sikt diambil oleh org melayu melalu skim pinjmn bumiputera dan gabungan perniagaan oleh syarkt2 kcil (kelulusan yg lebih mudah didapti dr pihk krjaan ngeri.)mereka skrg risau,bgmn keadaannya jika bn mengambil smula perak kerana sblm ini,nak dptkn kontrak dgn kerajaan ngeri pun,tpaksa guna jln blkg@hulur tgn bwh meja.phm2 la ye.. ni cerita dr housemate & coursemate mai.

hal jual tnh.bkaitan dgn itu,ia dibwk pentdbirn ngeri (mlibtkn bdn kerajaan yg mmerintah&sultan/raja yg bkuasa.johor misalnya,sultan mengambil alternatif jika ada yg igin mnjual tnh kpada org luar,sultan sndiri akn mmbeli dgn hrga yg lbh tinggi.biarla dikatakan sultan kumpul harta,asalkan tnh rkyt dan ngeri tak tergadai.singapore tak boleh menguasai jhr ats sbb ini.tp,sultan xseleweng duit tu.dijadikan tnh yg dibeli itu sbg tnh kurnia kpd rkyt yg bjasa.ok la tu.kes krjaan perak jual tnh,lain ceritanya.de cerita ttg sultan perak yg xsedap ddgr.cukup la klu mai kata krajaan pktn rkyt tpaksa ambil alternatif lain dgn mmberi juga tnh itu kpd org cina ats sbb dh lma mreka tggl di situ,mrk yg mmbuka tnh itu, mrk wrgngara malaysia, dan adun mereka org cina juga.yg lain,maaf.mai xnk kata byk2.tkut tsalah kata.

walaupun anwar seakan nmpk naik namanya 3 4 thn kbelakangan ini,dia xpunya kuasa utk mlantik diri sndiri.Malaysia masih ade perlembagaan yg mne,institusi beraja pun xblh melanggarnya sesuka ati (pe yg bn buat,mai dh jelaskn sblm ni).klu prlmbgaan xlntik anwar sbg PM,dia xkn terlantik juga.mahathir pun bt hbgn luar dgn amerika.pak lah pun buat hbgn luar dgn amerika.ia cuma hbng luar utk tujuan mengktkn ekonomi Malaysia & serantau.sesiapa pun yg jd PM,akn buat byk hbgn luar dgn ngara lain jgk(terutamanya dgn ngara mju)utk kukuhkan & bgunkan ekonomi ngara.itu peranan PM.

mai mhukan keamanan jgk.mai mhukan keharmonian jgk.mai nk tgk Melayu bersatu.perbezaan boleh wujudkn keharmonian,aslkn aqidah kukuh dan ukhwah kuat.buktinya,saidina Abu Bakar yg pelembut orgnya adlh shbt rpt Saidina Umar yg garang & tegas (ketegasn Umar,sampaikn jin pun takut dgn dia.)

jihah,walaupun jauh,kita msih boleh bbncg & berkongsi pndpt.wlupun xjumpa,xnk ukhwah kita putus.klu mai silap,jihah tgeur & pimpin mai...

maaf klu de silap salah

joe_lobu said...

hahaha
jiha..
macam2 membe ko komen
aku sokong ape y ko tulis..
y maizatul tu..
ayat same org pakatan je
org xtau undang2 negeri perak
"sultan berkuasa melantik, dan melucutkan jawatan MB Perak"
so jangan DERHAKA pada pemerintah

jiji najiy said...

kte as malaysian, yg PENTING mahukan negara yg aman makmur kan..
keputusan mengundi di tangan anda sendiri dan ia adalh rahsia..
SUDAHKAN ANDA REGISTER UNTUK MENGUNDI??

yg penting dlm islam, kte DIWAJIBKAN memilih pemimpin yg beriman di dunia dan akhirat.. xkesah beliau di parti BN or PAKATAN.. jika sorg calon melayu dan sorg calon bangsa len, suda tentu2 laa kte pilih yg MELAYU tp if yg bertanding tu 2-2 melayu, jadi kita tengok pula SAHSIAH&ROHANInya.. insALLAH itu adalah yang terbaek.. amin

areMaL said...

Sila rujuk sini untuk fatwa tu.

http://www.zaharuddin.net/content/view/800/72/

ustz zaharuddin siap bg dalil lg knapa ada double standard.

calon melayu vs bukan melayu?
pilih calon yang lebih kurang mudaratnya @ kejahatanya kepada rakyat :D

Related Posts with Thumbnails